Loretánská kaple v Brně
O tom, že se v Brně nachází Loreta a Loretánská kaple neví úplně všichni, i když v posledních letech se přece jen povědomí o této památce rozšířilo, protože Minorité v jejichž areálu kláštera se tato kaple nachází ji zpřístupňují veřejnosti. A vlastně se do ní dá podívat každý den, protože vstup do ní vede z kostela svatých Janů a je běžně otevřený.
Co to vůbec Loreta je? Většina lidí registruje tu pražskou na Loretánském náměstí, díky její zvonkohře, nebo klenotnici, která je v jejím rámci umístěná.
Podle legendy stál ve městě Nazaret ve Svaté zemi domeček, ve kterém bydlela Panna Maria a zde jí bylo zvěstováno narození Ježíše Krista. Poté, co se Svatá země dostala pod nadvládu Saracénů, byl tento domeček nazývaný Svatá chýše - Santa Casa v roce 1291 přenesen na křídlech andělů nejprve do dnešní Rijeky a potom, ještě s dalšími přestávkami do italského města Loreto. Zde se z něj stalo oblíbené poutní místo. Původní Svatá chýše je stavba ve tvaru kvádru o rozměrech 9x4 m z pískovcového zdiva. V 15. století byl okolo Svaté chýše postaven chrám, aby tato vzácná památka byla ochráněna proti povětrnostním vlivům. V roce 1509 vybudoval Donato Bramante okolo původní stavby jakýsi mramorový obal na kterém jsou ve vysokém reliéfu znázorněny scény ze života panny Marie, narození Ježíše Krista a také starozákonní proroci a Sibyly oznamující Spasitelův příchod.
Od 16. století se díky Jezuitům začaly po celé Evropě budovat kopie loretánské Svaté chýše a i na našem území jich bylo vybudováno celkem padesát. Ta první na Moravě vznikla v roce 1623 v Mikulově, kde ji nechal postavit František kardinál z Dietrichsteina. Tato Loreta bohužel zanikla při požáru v roce 1784 a dnes na jejím místě stojí Dietrichsteinská hrobka.
Brněnská Loreta byla postavena na bývalém klášterním hřbitově u Minoritů v roce 1716, podle návrhu architekta Mořice Grimma a okolo ní vznikly ambity se dvěma kaplemi. Kaple jsou zasvěceny svatému Josefovi a svaté Anně. Svatá chýše tedy původně stála pod širým nebem. V roce 1723 byla nad ní ale vybudována mohutná kopule, kterou vyzdobil freskou František Řehoř Eckstein. Freska na kopuly je oslavou Panny Marie jako Královny andělů.
Brněnská Svatá chýše je opět kopií té loretánské, jen její stěny nejsou zdobeny reliéfy, ale freskovou výmalbou ve stylu grisaile, to znamená pouze v několika odstínech šedé a hnědé.
Interiér napodobuje cihlové zdivo se "zbytky" fresek, oltářní stěna je potažena cínovým plechem a za mříží stojí kopie loretánské černé Madony. Přenesení kopie sochy Pynny Marie z italského Loreta byla v roce 1719 velká slavnost. Panna Maria Loretánská je zobrazována jako černá z ebenového dřeva, drží v náručí Ježíška a je oblečena do zdobených šatů. Na hlavě má korunku. Originální korunky Marie a Ježíška byly v 90. letech z brněnské Lorety ukradeny, a později byly vyrobeny nové, na popud P. Martina Bejčk za použití barokních komponentů ze starších korunek. Loreta byla dokončena a slavnostně vysvěcena 19. května 1726 olomouckým biskupem Wolfgangem Hanibalem kardinálem ze Schrattenbachu.
Kromě svaté chýše najdeme v Loretánské kapli také tak zvané Svaté schody. Originální Svaté schody pocházejí z Jeruzaléma, kde vedly k paláci římského místodržícího Pontia Piláta a k soudu po nich stoupal Ježíš Kristus a zbrotil je svou krví. Originální schodiště nechala převést do Říma svatá Helena, matka císaře Constantina a dnes jsou umístěny v Lateránském paláci. Stejně tak jako kopie Svatých chýší se v baroku začaly objevovat kopie Svatých schodů a dost často se nacházejí společně právě v loretánských kaplích. Brněnské Svaté schody jsou postaveny tak, že do každého stupně je zasazen ostatek a stoupat po nich se může pouze po kolenou. Na balustrádě stojí sochy andílků s nástroji umučení Páně a nahoře nad nimi je balkon, se sousoším spoutaného a zmučeného Krista, tak zvané Ecce homo. Jedná se o scénu z Evangelia, kdy během Pašijí nechal Pilát vyvést Krista před dav stojící na náměstí. Pronesl větu "Hle člověk" a tázal se davu, jestli má osvobodit Krista, nebo Barabáše. A dav volal po Kristově ukřižování. Celé toto sousoší je krásnou ukázkou barokní scénografie, kdy jednotlivé výjev ze života Krista a světců byly znázorňovány tímto až divadelním způsobem.
Aby se dalo vystoupat na vrchol Svatých schodů i vzpřímeně, vedou nahoru dvě boční schodiště. Na jejich stěnách jsou zavěšeny velké obrazy z pašijovými scénami. Na vrcholu Svatých schodů vítá věřícího socha Krista Nejsvětějšího srdce Páně, která ale pochází až z 19. století. Dále zde najdeme svatou Veroniku s rouškou na které je tak zvaný Vera ikon a na druhé straně zbičovaného Krista u sloupu. Pod sochou Nejsvětějšího srdce Páně je umístěn barokní rakvový relikviář s ostatky některého z prvomučedníků.
A jak se dá do Loretánské kaple dostat? Buď z interiéru kostela, kde jsou uprostřed lodi vlevo dveře, nad nimiž najdete sochu Loretánské Madony. Tyto dveře jsou otevřeny stále v době otevření kostela.
A nebo z ulice, což je možné hlavně v letních měsících. Zde vede do kaple mohutný barokní portál, který je dílem Jana Christiana Pröbstla.. Na to že se jedná "jen" o vstupní dveře má poměrně promyšlený výpravný koncept. Na vrcholu sedí Panna Maria s Ježíškem na Svaté chýši, kterou nesou andělé. Ve velké kartuši jsou lodě, skuteční přepravci Svaté chýše. Protože ve skutečnosti se zřejmě Svatá chýše dostala do Itálie na lodích benátské obchodnické rodiny d´Angelli. Po stranách stojí sochy svatých Jáchyma a Anny, rodičů Panny Marie. V kartuši na vlastním vchodem je mariánský monogram a celou architekturu portálu podepírají dva andělé. V kované mříži nade dveřmi je potom postava Panny Marie Loretánské.
Fasáda Loretánské kaple je dále zdobena sochami sedmi andělů a dekorativními vázami. Sochy, které jsou dnes na Loretě jsou kopie, originály jsou umístěny ve dvoře Minoritského kláštera. Na Vrcholu štítu stojí archanděl Michael z plamenným mečem. Po jeho pravé straně je to archanděl Rafael s rybou a vlevo archanděl Gabriel s lilií. V nižší úrovni na balustrádě vpravo najdeme anděla nesoucího mariánský monogram a vedle něj anděla s planoucím srdce v ruce, jako symbolem křesťanské lásky. Vlevo je potom anděl nesoucí monogram IHS, tak zvané Nejsvětější jméno Boží (IHS - Iesus Hominum Salvator - Ježíš Spasitel lidstva) a úplně na rohu s Jánskou ulicí je anděl strážce. Autorem soch andělů je Jan Scherz.